Burkolt áremelés a vasútnál

Egy személyvonat - egyre kevesebb van belőlük

Nyilvánossá vált a december 13-án életbe lépő új vasúti menetrend. A MÁV kommunikációja szerint az utasok igényeihez igazodó, javuló minőségű szolgáltatásokat kívánnak nyújtani. Az ígéretek szerint csökkennének a késések, valamint jobb csatlakozási lehetőségeket biztosítanának.

A hangoztatott elvekkel ellentétes következtetésre jut, aki a menetrendi mezők silabizálásába fog, ugyanis a vasúttársaság az utazási feltételek javítása mellett járatritkításokat hajt végre. Olybá tűnik, mintha minimális utaslétszámra hivatkozva bevezetendő járatkurtításokkal igyekeznének elsorvasztani egyes vonalakat, hogy majdan gazdaságtalan üzemeltetésükre hivatkozva, megszüntessék azokat. Nem utasbarát az a menetrend, amely napi két vonatpárt tüntet fel (például Mátészalka és Csenger között), a leglehetetlenebb időpontokban közlekedtetve. Persze, hogy az utazni akaró inkább alternatív megoldás után néz, mellőzi a vasúton zötykölődést a neki alkalmatlan idősávban.

Megint csak nem növeli az utazási kedvet a lepukkant személyvagonok, a gyakran fekve maradó ötvenéves mozdonyok, a lerongyolódott vasúti pályák, a pontatlanul közlekedő szerelvények. Mátészalka felé annyira rossz a pálya állapota, hogy hetven kilométert a háromkocsis szerelvény, többnyire késve, több mint két óra alatt döcögi végig. A 471-es úton, az amúgy rémes állapotú aszfaltcsíkon is bő egy óra alatt érhető el a szatmári város.

A járatritkítások Debrecen környékét is érinti. A megyeszékhelyről, szakmai berkekben kirohanós délutáni vonatoknak nevezett járatok (Nyírbátor, Hortobágy, Balmazújváros)  december 13-ától nem közlekednek. Éppen azokat szüntetik meg, melyeken főleg diákok utaztak.

Országos tendenciaként figyelhető meg a gyors- és sebesvonatok számának látványos csökkentése (például Sátoraljaújhely, Eger felé). Debrecenből Pestre utazók is többször lesznek kénytelenek Cegléden átszállni, ha nem intercityvel utaznak.

Az IC-kel jutunk el a változások lényegéhez. A jövő évi menetrend lényege az utasok intercitykre terelése. A pécsi vonalon a Baranya megyeiek már idén is csak IC-kel juthattak el közvetlenül a fővárosba, minden más esetben Dombóvárott kényszerültek átszállni. December 13-ától valami hasonlóra készülhetnek az Észak-Alföldről Budapestre utazók. Ráadásul az IC-ket lassan gyorsvonattá fokozzák le, mivelhogy egyre több állomáson állítják meg. A Bécsig közlekedő Hortobágy Eurocity menetrendjébe is két megállóval többet pakoltak be, növelve az eddig az ország leggyorsabb vonatának menetidejét. Egy EC-t miért kell Karcagon és Törökszentmiklóson is megállítani? Ráadásul Szolnoktól nem a megszokott útvonalra, Cegléd felé közlekedtetik, hanem a sokkal rosszabb pályaállapotú Újszász-Nagykáta felé. Az EC eddig kikerülte a pesti főpályaudvarokat, az új menetrendben kénytelen befutni a Keleti pályaudvarra, még tovább növelve a menetidőt.

Száz szónak is egy a vége: az utasok IC-re kényszerítésétől a MÁV többletbevételre számít. Több utas kénytelen IC pótjegyet váltani, hogy aztán nagyjából ugyanannyi idő alatt juthasson el oda, ahova korábban gyors- és sebesvonatokkal is lehetett.

Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.