Csak nyugodtan játsszuk az eszünket!

Csak nyugodtan játsszuk az eszünket!

A PC-s, konzolos és telefonos játékok beszippantják az embert, főként a fiatalokat. Viszont kevés lehetőséget adnak a valódi, egy légtérben töltött társasági kikapcsolódásra. Nem nyújtja ugyanazt az élményt, mint amikor a hús-vér játékostársak, a véletlen szerencse és a képzeleted formálja a játékmenetet. Nem jobb vagy rosszabb, hanem másabb, emberibb. Ez a társasjáték lényege.

Dobókocka, tábla, kártyák és bábuk… Ki ne emlékezne gyerekkorából a kedvenc társas- vagy kártyajátékára? Megannyi pozitív és tanulságos emlék fűződik hozzájuk! A digitális, újkeletű játékok világa kis időre háttérbe szorította a társasozást, de úgy tűnik, nem örökre! Nemcsak visszatértek, hanem megállíthatatlanul élre törnek napjainkban a hagyományos társasjátékok, sőt, szélesebb korcsoportban hódítanak, mint a digitális társaik.

De miért fontos a játék az ember életében? Hogy ezt megértsük, nézzük meg, mi is maga a játék!

Nem más, mint a valós élet, vagy egy elképzelt helyzet véletlenszerű, vagy forgatókönyv szerinti szimulálása.

A szimuláció pedig megadja a lehetőséget, hogy biztonságos környezetben kipróbáljuk, tapasztaljuk, beleéljük magunkat szerepekbe. Rutint szerezzünk olyan helyzetekben, amit a mindennapokban nem, vagy ritkán tapasztalhatunk meg. Gyakorlatot ad, szórakoztat, tudást és jártasságot nyújt, tevékenyen tartja a testet és az elmét, sőt még társas kapcsolatainkat is javítja. Jó lehetőséget ad a verseny a kooperatív vagy az önfejlesztő tevékenységekre.

Méltán mondhatjuk, hogy korunk társasjátékai nem csak a kikapcsolódáshoz segítenek hozzá, hanem tudatos fejlesztő eszközként és terápiaként is használhatóak. Olyannyira, hogy manapság a játékpszichológiájával nem csak a fejlesztő pedagógusok és pszichológusok foglalkoznak, hanem a digitális alkalmazások felhasználói élmény tervezői is. Üzleti területekre, a HR-esek munkájába és a cégvezetésbe is bekúszott a játékelmélet. Önálló tudományág bontakozott ki, melyet gemification-nek, avagy játékosításnak hívunk. Kiterjedt irodalma a játékok oktatásban, üzleti és vállalati szférában alkalmazható hasznos pszichológiai és szociológiai módszertanairól, tulajdonságairól szól.

A játék korcsoporttól és eszköztől is függetleníthető, és számos előnyös tulajdonsága van.

Erősíti a koordinációt és gyarapítja a tudást. A nagy és finommotorikus képességeink, beszédünk, gondolkodásunk, tárgyi- és gyakorlati tudásunk, logikán alapuló matematikai és nyelvi készségeink is szükségesek a társasjátékokhoz. Játék közben folyamatosan fejlődünk, ezt maga a játék, az abban való gondolkodásunk által, vagy a játékostársak jóvoltából érjük el.

Szükség van türelemre és együttműködésre. A társasjátékok során stratégiai folyamatokat gondolunk át, kivárunk a megfelelő lépéssel a lehető legjobb megoldásig, hogy a legnagyobb jutalmat vagy nyereséget kaphassuk. Mivel társaságban játszunk, számos játéknak együttműködésre ösztönző szabályrendszere van. Ha ezeknél nem törekszünk a közös célok elérésére, és csak az egyéni érdeket tartjuk szem előtt, nem csak mi, hanem mindenki veszít.

Elengedhetetlen a koncentráció. A játék célja általában a nyereség, az élmény, vagy csapat, vagy egyén szintjén. Hogy elérjük a célt, a jelenre és magára a játékra, a csapattársakra vagy az ellenfelekre kell koncentrálnunk.

A fantázia és kreativitás nélkülözhetetlen. Több játék épít a kreativitásra és a fantáziára, ezek a játékok remek ön és személyiségfejlesztő hatásúak.

A játék frissen tartja az elmét, az idősek is szórakoznak, remek lehetőséget nyújt a memória javítására és fenntartására, az asszociációs készség és a gondolkodás karbantartására.

Szélesíti a látóteret és szociális kapcsolatainkat is bővíti. A különféle játékok és a mögöttük húzódó tudás vagy módszertani rendszerek óhatatlanul kaput nyitnak más kultúrák, szakmák megismerésére is. A társas tevékenység pedig új ismeretségeket, barátságokat szül.

Összességében pedig mi másért ne játszanánk, mint a szórakozás, a kikapcsolódás és az öröm kedvéért.

Milyen lehetőségek várnak Debrecenben a játék kedvelőkre?

A kétezres években a fiatal felnőttek között ismét divat lett a klasszikus táblás és kártyás társasjátékok szeretete. Számos gyűjtő oldal, webshop, cserebere csoport van, amelyek a társasjátékokra specializálódtak. Városunkban is több lehetőség van társasjáték klubokba járni - vannak szórakozóhelyek, amelyek célzottan a játékosoknak lettek kialakítva – ilyenek a Seldon’s, a Barcraft illetve a LvL up! nevű játékbárok.

A közösségek és a szakemberek is visszataláltak a játék világához: különféle sportos versengésekre, a vicces, készség- és személyiségfejlesztő parti vagy csapatjátékokhoz. Ezeket csapatépítőkön, ön- és csoportfejlesztő gyakorlatokon, valamint sokszor játékestek formájában kínálják coachok, trénerek, játékmesterek számunkra.

Ide sorolhatók a rendszeresen megrendezett, egész estés társasjáték partik. A helyszínvándorló jellegével lehetőség nyílik hasonló érdeklődésű emberekkel találkozni. A kiválasztott játékokhoz társakat toborozhatunk, és új, még ismeretlen játékokat próbálhatunk ki.

Hasonló játékélményt nyújthatnak a speciális vacsorákkal egybekötött játéesetek. Debrecenben erre is van lehetőség, gondoljunk a Rejtélyek háza vagy a Borokos vetélkedőkre.

Aki a nyomozást és a kalandos kijutást kedveli, annak a kis csoportok számára kitalált szabadulószobákba érdemes ellátogatni. Itt a társaság ügyességén múlik, hogy milyen gyorsan tud kijutni a bezárt helyiségekből. Ehhez a rendelkezésre álló nyomok és a tudás nyújthat csak segítséget. Ilyen játéktér például az Exit Room, a Knowland, Quest Hunter vagy a Flow szabadulószobák kínálatában találhatóak meg a cívisvárosban.

De miért is kellene messzire menni? Ha valaki megfelelő létszámú, játékos kedvű baráttal van, porolja le és vegye elő az otthoni táblajátékokat a polcról! Mert játszani öröm, a családban és a baráti társaságban egyaránt!

Játékra fel!

Zeke Éva A.

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.