Tuningverdák borzolják az idegeket

Tuningolt Lada

Elképesztő, hogy a mai világban milyen „jelmezekbe” lehet bújtatni egy autót is, melynek csak a fantázia, kreativitás szabhat gátat. A féltve őrzött művek pedig többnyire tavasszal, és nyáron csodálhatók országszerte rendezett versenyek, kiállítások, fesztiválok alkalmával. De vajon mit érzünk, ha a forgalomban próbálják fitogtatni egy-egy autó erejét, dobhártyarepesztő hanghatásokkal kísérve?

Persze, hogy odakapjuk a fejünket, de nem a megszokott környezetükben látva őket, talán inkább ijedtséget, bosszankodást, félelmet válthatnak ki. Ilyenkor többekben felmerül a kérdés: hol vannak a rendőrök? Mit képzelnek magukról a fiatalok, hogy veszélyeztetik az úton lévőket? Mert a lesötétített üvegek mögött többnyire fiatalokat vélünk felfedezni. Feltételezve, hogy a szülőktől kapott autó motorját szétbőgetve hajtanak az utcákon, direkt félelmet keltve az arra járókban, hogy minél jobban imponálni tudjanak a mellettük ülő csinos hölgynek. Pedig nem feltétlenül van ez így, a tuning mánia is egyfajta életforma lehet, mint egy gyűjtőszenvedély. Egy verseny. Ki tudja a legtöbb pénzt beleinvesztálva a legtöbb elismerést bezsebelni. Nincs ezzel semmi baj, ha rendeltetésüknek megfelelő közegben használják.

Talán nem túlzok, ha azt állítom, mintha sikerült volna tömegcikké tenni a tuningot, hiszen szinte bárhol hozzá lehet jutni alkatrészekhez, amelyek szabálysértőnek is minősülnek egy-egy átalakítás alkalmával, nem beszélve a mindenre kapható szerelőkről, akik manapság mindenhez értenek, nem figyelmeztetve a következményekre. Nem mintha a tulajdonosokat a jelek szerint érdekelné. Elsősorban a fiatalabb korosztály szeret különbözni, változtatni, ami igényeik szerint sokrétű, külső-belső átalakítást tesz lehetővé. Műbizonylattal, és anélkül is hozzá lehet jutni mindenféle felszereléshez, hiszen, ha kereslet van, kínálat is akad bőven, aminek csak a pénztárca szab határt.

Legkeresettebb alkatrésznek számítanak a levegőszűrők és szűrőrendszerek, turbós motorok, sportkipufogók, csiptuning – derült ki egy tuning alkatrészeket forgalmazó cég munkatársától.

A látványos elemekhez tartozik a közkedvelt széles felni, különböző színű, formájú tuning lámpák, sportkipufogó rendszer, spojler, sportkormány-, ülés, kipufogó, futómű túlzott ültetése. Ez esetben a magyar, vagy európai szabványnak megfelelő értékek hivatalos igazolása nyújthat védettséget. Gyárilag színezett üvegű autó esetében a fóliázás eleve szabálysértőnek minősülhet. E szabályok ellenére is, a vizsgáztatók sok esetben elnézőek lehetnek, hiszen még mindig sok a forgalomban lévő, a megengedettnél túlságosan is sötétített autó. A fóliának nem lehet fényvisszaverő tulajdonsága, bár ennek ellenére ilyen típusú fóliákat is lehet vásárolni.

Meddig is élvezhetik művüket?

Műszaki vizsgán többnyire kétévente minden autónak jelen kell lennie. A hatóságokkal való találkozást persze nem lehet kiszűrni, és bizony pótalkatrészek, vagy feltűnő változások szúrhatnak szemet, amik súlyos bírságokat vonhatnak maguk után. Valamint utasíthatnak egy hangos kipufogó vagy nem megfelelő, esetleg bizonylat nélküli fóliahasználat levételére, és soron kívüli műszaki vizsgára, ahol rendszerint meg is buknak azok az autók, ha nem az előírásoknak megfelelőek az átalakítások. Szóval nem árt komolyan venni azokat. Persze megengedett némi átalakítás, amit be kell jegyeztetni a forgalmi engedélybe is, illetve a műbizonylatokkal való igazolás nyújthat biztonságot a kellemetlenségek ellen.

Nem csak azért kell a szabályokat, korlátozásokat betartani, mert valaki fülét esetleg sértheti egy túl erős motorhang, hanem mert egyes tartozékok balesetveszélyesnek minősülhetnek, és általuk nem csökkenhet az autó biztonsága. A tudatos, felelősségteljes közlekedés, balesetek megelőzése mindenki közös érdeke az utakon.

A legtöbb bonyodalmat az üvegfólia mellett a nem megfelelő méretű kerék, sportkormány okozza. A jelenleg érvényes szabályok szerint a fóliának az első ajtó üvegén 70 és az első szélvédőn 75 százalékos fényáteresztő képességűnek kell lenni, rendszerint a gyártók is ilyen sötétítést alkalmaznak, a hátsó ajtókon és hátsó szélvédőn alkalmazható akár sötétebb is, de ez is szabályozva van. Sportülés csak versenyautókban megengedett, sportkormány beszerelése esetén műbizonylat, és újbóli vizsgáztatás szükséges. Megkülönböztető fényjelzéssel nem közlekedhetnek az autók, nem lehet piros-kék vagy a szabályokban megadott színektől eltérő izzót használni - tudtuk meg Török Judit független műszaki vizsgaszakértőtől.

Dancsó Bettina

Hozzászólások

hát persze...

Kedves Bettina! E cikk minden apró mondata tanuskodik arról, hogy Önnek fogalma sincs arról, ami az autós világban zajlik. Éppen csak a felszínt kapargatja, esetleg megkérdezett néhány olyan embert, aki a régen elavult, korszerűtlen és mára már égő tuningról mesélt. A mai tuning az minőségi átalakításokat takar. Ma nem raknak spoilereket, sem sárvédőket, ma ültetnek és felnit cserélnek. És mivel így nem kell megvenni a korábban csilliárdokért beszerzett vackokat, marad pénz arra, hogy azt a minimális átalakítást, amit elvégeznek azt valóban minőségi termékekkel tegyék. Ezek nagyobb részére nem lehet Magyarországon műbizonylatot kapni, mert egyszerűen elavult a rendszer, le vannak maradva évekkel, akárcsak Ön. Nézze csak meg, hogy mennyibe kerül egy eredeti futómű-szett az Ön autójába, és nézze meg, hogy mennyiért kapja meg ugyanazt az Airlift Performance, vagy a Tein weboldalán. Biztosan azért, mert rosszabb a minőségük... Igen, van még néhány hülye, aki úgy tuningol, ahogy Ön leírta, de ne említsünk mindent egy kalap alatt, körbehordozva a nagykeresztet, mert messze nincs így. Ne keltsük a feszültséget, van elég bajunk nekünk is, holott csak érdekesebbé, szebbé és jobbá tesszük az autóinkat.

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.