Abszolút kísérleti tankönyvek

A honi oktatáspolitika száműzte a magyar iskolákból a jól bevált, használható tankönyveket. A tanítás szabadságát az Nemzeti alaptanterv és a megrendelhető tankönyvek kettőre redukálásával tulajdonképpen lenullázta. A kettő sem választás, mert az ajánlott kísérleti tankönyveket nyomott áron sózzák az oktatásra, ellehetetlenítve a másik megvásárlásának esélyeit.

Július 29-én az Alföld Nyomdában tartott sajtótájékoztatót Czunyiné dr. Bertalan Judit, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára. A tájékoztatás lényege: „Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vagyok elégedve” (Ferenc József). Körülötte a Kósa Lajos vezette zümmögő kórus fortissimóban helyeselt.

A 2014/15-ös tanévtől az általános iskola 1., 2., 5., 6. és a középiskola 9., 10. évfolyamán próbálják ki a kísérleti tankönyveket. A statisztikák szerint 27 megújuló tankönyv, 21 munkafüzet és két szöveggyűjtemény kerül az iskolásokhoz. 1501 iskola 862 ezer példányt rendelt.

Amikor az intézményekben a tankönyvmegrendeléseket leadták, akkor az lutriigénylés volt. Először is „fentről” javasolták, hogy a Mozaik Kiadó tankönyveinek jövőbeli használatát ne erőltessék. Helyette, az akkor még nem létező tankönyvek megrendelését szorgalmazták. Az igényeket április 30-ig kellett az illetékeseknek eljuttatni. A kísérleti tankönyvek megírására áprilisban adtak megbízásokat. A rohamtempóban összehányt anyag lektorálása talán megtörtént, de úgy kerülnek az iskolákhoz, hogy a pedagógusok még nemigen látták, ennek ellenére ezekből szükséges majd tanítaniuk.

A kipróbálás és kontroll hiánya számtalan problémát vet fel. Az oktatás és tankönyvellátás államosítása miatt a tankönyvekben egyfajta népnemzeti szellemben (főleg irodalom, történelem) jelenhetnek meg az anyagok. Könnyen elképzelhető a hátsó szándék: az agymosás. A kísérleti anyagok szakmai vitára bocsátásának elmaradása jellemző az Orbán kormányok mentalitására. Szándékaikat izomból erőltetik keresztül. Orbán Viktor „Tusványoson” ki is mondta: nem kell a liberalizmus, azaz nem kell a demokrácia, önkényuralmi módon kíván kormányozni. Nem érdekli a vélemény, az ellenvéleményezőket üldözi. Így kerülhet a diákokhoz a kontroll nélküli, szakmailag nem véleményezett tankönyvek tömege. A belőlük tanítók nem változtathatnak rajta, mert a leírtak szentírásként okítandók.

A helyi napilap által megkérdezettek természetesen dicsérik a könyvegyüttest. Nincs ezen semmi csodálkozni való. Egyrészt: még csak ők látták az új kiadványokat, másrészt az uralmon lévő politikai alakulathoz húzó személyekről van szó. Kósa Lajos oktatással kapcsolatos polihisztori megnyilvánulásai, mert most már az oktatáshoz is „ért”, megmosolyogtatók. Hogy lehet komolyan venni egy olyan ember véleményét, akinek se felsőfokú végzettsége, se oktatási múltja, tapasztalata nincs? A nyomdában belepislantott egy-egy könyvbe, aztán kijelentette: ez a tuti. A zümmögő kórus kontrázott: tartós, tartalmas.

A puding próbája az evés. A kísérleti tankönyvekről értékálló véleményeket csak gyakorlati használatuk során fogalmazhatók meg. Kíváncsian várjuk a pedagógus társadalom megnyilatkozásait. Valószínűleg nem fognak hallgatni, ha nem fojtják beléjük a szót.

Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.