TikTok-titkoktól a varsói éjsötétig

Népszerűségre vágyókra várva  Fotó: rtl.hu

A pénz nagyúr – hangzik a mondás. Azonban 2021-re sokkal nagyobb hatalmat ragadott magához a követő fogalma. A követőkért bármit megtesz egy-egy celeb a közösségi platformokon, az „influencer” magatartás pedig a kereskedelmi műsorszórással párosulva igazi botrányhős kombinációt is alkothat.

Magyarországon a bulvármédia és a kereskedelmi televíziózás egyre nagyobb méretekben férkőzik be a fogyasztók életébe. Ehhez a folyamathoz nagyban hozzájárul a social media-platformok elképesztő előretörése, hiszen az Instagramról, TikTokról is ismertté válnak afféle „sztárok”, akiket előszeretettel tálal a könnyedebbik sajtótérfél a szenzációéhes rajongók elé. A celebként titulált karaktereket nevezhetném úgy is, mint „reflektorfényért tékozolt lelkek”. E három kifejezés kezdőbetűjének összeolvasása pedig a napnál is világosabb képet fest a botrányossá fajuló műsorok alapvető forrásáról. Azoknak a produkcióknak a kiindulópontjáról, amelyek minősíthetetlen hangnemben tálalt tartalmukkal ássák alá A mi kis falunk vagy akár az Apatigris színészi teljesítményeit és igényesen megalkotott, kimondottan változatos gondolatmenetét. Akinek esetleg elege van a valóságtól jócskán elrugaszkodott villából, de a mélyen sikló történetszálat, s a szenvedést ketté metsző kés még nem került kezébe, az mindjárt egy újabb ismerős arccal találkozhat. Ő hálistennek már csak egyedül végzi ámokfutásait, a – számunkra – ismeretlen lengyel kollégáival. Varsóban tengette mindennapjait a kamerák kedvéért ugyanis, a strandról ismert, fura táncmozdulatokról elhíresült mémsrác. A lengyel-magyar viszonyt megalapozó történelmi uralkodók valószínűleg nem nyugszanak békében sírjukban annak tudatában, hogy miképpen kerül képernyőre a két nép évszázados szoros viszonyának alpári és mindenféle erkölcsi jóérzést mellőző prezentációja. A szereplőknek minden bizonnyal fogalma sincs, mit is jelent Varsóban magyarnak lenni vagy Budapesten lengyelként eltölteni az élet egy rövidke szakaszát. A buli nem is olyan buli, hiszen hasonló a cselekmény a magyar társműsorhoz, tehát jókora feltételsort kell betartania a résztvevőknek. Ehhez persze társul még a jóindulatot derékban kettétörő szóhasználat és a durván tudatmódosult állapot nyílt reklámja. Nézőként meg úgy is nehezen bírható az arcunkba ömlő tömény, mély bulvár.

Ha már villa, egykori lakója, további valóságshowk szereplője azonban kitört a szűk falak közül és önállóan produkált tartalomgyártásba kezdett. Legutóbb épp a TikTok rejtelmeit tárgyalta vendégeivel a bájos Anikó. Laza, mégis élvezhető keretek közt tartja beszélgetéseit, amelyek végén menetrendszerűen egyfajta intelem is elhangzik. Tény, nem a Művészeti Akadémia tagjai számára áll nyitva a stúdió, mégsem folytatja a műsor a botrányos társai által elindított a hullámot. Sőt, a TikTokot eddig csak névről ismerő, működését felszínesen tudó közönség (ide tartozom én is) legalább megismerhette jelenkorunk egyik legelterjedtebb tartalomgyártó felületét. Nem oktat, mégis szórakoztat, a maga nemében egészen élvezetes körülményeket teremt a műsorvezető, s élő példája: van bulvár a villán kívül is.

Igazán kétélű jelenség tehát. Félreértés egy pillanatig se essék, nem ajánlom, nem is szeretnék senkit eltántorítani. Csupán úgy gondolom, a 21. század harmadik évtizedébe lépve jelentős sajtóbeli és fogalmi tévutak nyíltak a szórakoztatóipar minősíthetetlen jellegű bugyrai felé. A felszínt pedig törékeny jégként borítják a kereskedelmi képernyők oly műsorai, mint például az említett kibeszélő. Lipótmezőn, tudniillik, annak idején már bezártak egy villát. Az sajnos tényleg a való világ volt. A villa láttán azért még ne nyúljunk a késhez…

Barna Marci

 

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.