Dugók, nem csak az üvegekben

Egy, a sok közül

A dugók nemes nedűt tartalmazó palackok lezárására legalkalmasabb eszközök. Megtartják a bor aromáját, zamatát, nem engedik elillanni az alkoholtartalmat. Borászok szerint az egytől – öt éves korig terjedő borok fiatalnak számítanak. Jellemzi őket a friss, erősen gyümölcsös íz. Húsz évig palackban tartottak a legfinomabbak. Ízük testesebb, teltebb. Ezután bekövetkezik a bor ízének romlása.

Nemrég a debreceni régiség vásáron, a Tesco parkolóban 1937-es évjáratú, 3 puttonyos Tokaji aszút kínáltak eladásra. Árusítója harminchét ezer forintra értékelte portékáját. Vajon milyen bukéja lehet a hetvennyolc éves bormatuzsálemnek? Finom, érett nedű vagy megecetesedett vinkó? Borkészítők szerint az ilyen korúak élvezeti értéke erősen csökkent, bár mértéke függ az évjárattól, palackozástól és tárolástól is.

Az írás azonban nem a palackokat dugaszoló parafákról szólnak, hanem a debreceni utak naponta bosszantó helyzetéről, azaz a közlekedési dugókról. Aki a reggeli vagy délutáni csúcsban közlekedni kényszerül, tapasztalhatja, mennyire élhetetlen várossá lett Debrecen. Reggel a Faraktár utcán a Lidl áruházig torlódik vissza a kocsisor. A Huszár Gál utcán a Kincseshegyi utca magasságában rostokol az utolsó kocsi. A Huszár Gált keresztező Debrecen – Nyíregyháza vonalon közlekedő vonatok továbbnövelik a várakozási időt. A csúcs azonban valószínűleg a Sámsoni út, ahol rosszabb esetben a várostábláig összefüggő a kocsisor. Annak sem könnyebb, aki délután közlekedik, mert akkor például a belváros felől a Kossuth utca dugul be. A megoldásként a szakértők és a rendőrség is a közösségi közlekedés járműveinek igénybe vételét javasolják, de aki már ült csúcsidőben a 19-es járaton, az tapasztalhatja, hogy bizony fél óra alatt sem jut el a Sámsoni úti végállomásról a Kassai útig.

A kialakuló dugóknak számtalan oka van. A mai napig nem sikerült a városon kívülre terelni az átmenő forgalmat (amíg Debrecent nem veszi körül körgyűrű, nem is lesz változás). A város közútjainak többsége szűk keresztmetszetű, nem képes a megnövekedett forgalom torlódásmentes levezetésére. A közlekedési lámpák összehangolatlansága évtizedes probléma. A rossz közlekedési morál szintén akadálya a folyamatos haladásnak. Amíg nem épül meg a teljes kerékpárút-hálózat, addig a biciklisek az utakra kényszerülnek, megint csak lassítva a forgalmat.

A forgalmi dugók megszüntetése Debrecennek komoly pénzébe kerülne, de a városvezetésnek előbb-utóbb lépnie kell, mert a helyzet már most tarthatatlan. Minél hamarabb el kell készülnie a várost elkerülő teljes körgyűrűnek. A korszerű, négysávos utak építése nem tűr halasztást. Gyorsítani szükséges a kerékpárút-hálózat építését. Ami azonban nem kerülne az adófizetők forintjaiba, az a lépcsőzetes munkakezdés és- befejezés bevezetése.

Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.