Csak a dugóhúzó segítene?

Kamion kamion hátán

Ismét szólni kell róla. Évek óta nincs előrelépés, megoldás. Az autósok idegeit őrli, idejét pocsékolja. A debreceni közlekedési dugókról van szó, melyek megszüntetésére jelenleg csak egy dugóhúzó alkalmazása lenne a megoldás. Használatának még mindig nagyobb a valószínűsége, mint az érdemi változásra.

A város korábbi első embere, Kósa Lajos, Hevesi József elhalálozása után vette fejébe, hogy ő bizony megszerzi a polgármesteri széket. Választási kampányában ígért is fűt-fát, többek között az aránylag könnyen megvalósítható városi zöld hullám kialakítását. A forgalomirányító lámpák összehangolását értette alatta. Az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó. Kósa Lajos azóta gyakran csuklik, ugyanis az autósok nem éppen szívmelengetően emlegetik nevét, mivelhogy zöld hullám van is, de főleg nincs. Hivatalból állítják: létezik. A járművezetők másképpen vélekednek. A Kassai vagy a Böszörményi úton például nem lehet szabályos, 50 km/h-s sebességgel, megállás nélkül végighajtani. Nem úgy Miskolcon, a 3-as főút városi átvezető szakaszán. Az áthaladást példaértékű összehangoltság jellemzi. Nem elég a nappali bosszankodás is, a debreceni lámpák esti, éjszakai rövid programjai egyenesen bicskanyitogató indulatokat gerjesztenek. Nonszensz, ahogy a Nyíl utca felől érkezők előtt vált pirosra az Ótemető utcai forgalomirányító (inkább akadályozó), miközben nappal időt ad a kanyarodásra.

Debrecen egyre élhetetlenebb. A megnövekedett gépkocsi forgalom reggel és délután állandósuló dugókat okoz. Nem ritka a nyolc-tízlámpásos átjutási lehetőség. A gépkocsi torlódások másik oka a város útjainak korszerűtlensége, szűk áteresztőképessége. A gépkocsikban türelmetlenül, tehetetlenül várakozók gyakran emlegetik, hogy stadion, befejezetlen színház és egyéb fölösleges beruházás pénzét inkább a városi úthálózat korszerűsítésére, fejlesztésére, valamint a teljes körgyűrű megépítésére fordították volna.

A Mikepércsi úton egy-egy lámpaváltás során négy-öt kamion dübörög tovább. A Hajnal utcán tíz perc alatt tizenöt-húsz nehéz szerelvény vágtat keresztül a városon. Az elviselhetetlen forgalmat sokkal kisebb települések esetén sikerült lakott területen kívülre vezetni. Az elkerülők megépítése által Kisújszállás, Törökszentmiklós, Nyíregyháza és még számtalan helység lakói lélegezhettek fel (sokszor a szó valódi értelmében is). Az ország második legnépesebb városa esetében hiányzik a szándék, pedig pénz biztos akadna, számos forrásból beszerezhető lehetne.

A Debrecenben elkészült vagy megvalósítás előtt álló útkorszerűsítések nem javítanak a helyzeten. Érthetetlen az Egyetem sugárúton kialakított buszsáv. A 35-ös főút felújításakor nem történt meg a Józsa és a város közötti szakasz négysávúvá bővítése. A Sámsoni út négysávosra átépítése megint nem fog semmit megoldani, mert a Kassai út befogadóképessége nem változik. Az Árpád téri szűkület még inkább duzzasztani fogja a kocsisorokat.

Szakemberek a közösségi közlekedés eszközeinek igénybevételét szorgalmazzák, ám a buszok, trolik a dugókban araszolnak, képtelenek tartani a menetidőt, általuk semmivel sem lehet hamarább célba érni.

A debreceni közlekedéssel kapcsolatos elégedetlenségek még hosszasan sorolhatók. A panaszoknak alig van foganatja. Érdemi változás nehezen tetten érhető.

Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.