Baj van az oktatással

Az iskolákban megkezdődött a második félév. A pedagógusok ellenőrzőbe vésték az előző időszak tanulói teljesítményeit jelző jegyeket, a szülők pedig sűrű fejcsóválások közepette olvasták. Az intézmények vezetői értékelték az eredményeket, és szintén csóválták a fejüket.

A statisztikák hanyatlást mutatnak. Csökkent a kitűnő és jeles tanulók, nőtt a bukottak száma. Az osztályátlagok elmaradnak a korábbi évektől (akkor is csökkent). Hajdú-Biharban akadnak általános iskolai osztályok, ahol az átlag nem éri el a három egészet. A romló tanulmányi teljesítmény egyenes következménye a szorgalom jegyek gyengülése. A kettes, hármas magatartás osztályzatok jelzik a gyermekek viselkedési problémáit. A pedagógusok szankcionálási lehetősége kevés, az ellenőrzőbe írás nem visszatartó erő. A magatartászavaros tanulók viselkedése zavarja az órák normális megtartását, áttételesen befolyásolják a zöm tanulmányi előmenetelét is. Egyre neveletlenebb, tudáshiányos gyerekek kerülnek iskolákba, akik extrém megnyilvánulásaikkal tudnak csak kitűnni.

Nőtt a mulasztott, ezen belül az igazolatlanul mulasztottak száma. A szülők gyakran cinkosok, hiszen hiányzást akkor is igazolnak, igazoltatnak, ha az nem indokolt.

Az elszomorító tendencia összecseng a 2012-es PISA-tesztek eredményeivel. A nemzetközi felmérés tizenöt éves tanulók szövegértését, matematikai és más képességeit mérte. A magyar gyerekek rosszabbul teljesítettek, mint a korábbi tesztek során.

Hoffman Rózsa, közoktatásért felelős államtitkár szerint az eredmények gyengülése a szocialista kormányok felelőssége. A Fidesz vezetés jó úton halad az előző nyolc év oktatási hibáinak kijavításában.

A Fidesz négy éve került hatalomra. Ez idő alatt az erőfeszítéseknek látnunk kellene az eredményeit. De nem látjuk.

Az okok sokrétűek. A rossz Köznevelési törvény, a centralizált oktatásirányítás és fenntartás, az autokrata vezetési stílus. A KLIK Európa legnagyobb szervezete. Ekkora intézmény képtelen hatékonyan működni – még akkor sem, ha rátermett vezetői és munkatársai volnának.

A szervezeti anomáliák mellett a tartalmiak sem javítják a gyermekek tanulmányi eredményeit. Az iskoláknak alig van mozgástere. A kerettanterv kötelező, csak 10 százalékban térhet el a pedagógus. A kötelező rész a politika által megfogalmazott iránymutatás alapján készült. A tantervek merevsége főleg hátrányos helyzetű gyerekek oktatásában okoz problémát, ahol a tanároknak szükséges a tananyag szelektálása, az egyedi és differenciált módszerek alkalmazása.

Az alternatív oktatási anyagok, formák kiiktatását a két tankönyvcsaládra szűkített választék is elősegíti. A pedagógus egyre inkább végrehajtóvá, egyre kevésbé oktatóvá válik.

Az okok között említendő a magyar tanárképzés helyzete is. A pedagógusok társadalmi presztízse alacsony. Csak az jelentkezik tanár  szakra, akit máshova nem vesznek fel. Nem kevés azok száma, akik csak diplomaszerzés miatt vesznek részt tanárképzésben. A diploma kézbevétele után nagy ívben kerülik a katedrát. A felvételi pontszámok messze alacsonyabbak, mint az orvos- vagy közgazdászképzésben.

Tisztelet a kivételnek (hála az égnek, még vannak), de a középszer tanít, de azok legalább becsülettel. Csak nekik köszönhető, hogy van még oktatás Magyarországon. Ezek ellenére, aki teheti, menekül a pedagóguspályáról. Jelenleg Magyarországon nem jó pedagógusnak lenni.

Az okok még sorolhatók, de a lényegen nem változtat: baj van a magyar oktatással.

                                                                                                              Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.